Takže, která pájka je nejlepší ze všech kolem nás? Absolutně NEJLEPŠÍ pájka co jsem kdy používal je: KESTER „44“ resin-core solder (resin = pryskyřice) s jejím #66 core (core = jádro). Pro běžné pájení deskách s plošnými spoji používám její slitinu 60/40 o průměru 0.031-inch (1/32-inch). Při pájení SMT (pozn.: SMT = Surface Mount Technology) přecházím naprůměr 0,015-inch nebo 0,020-inch. Poznamenám, že mohou existovat srovnatelné pájky od jiných výrobců , ale mě se osvědčila tato, tak jsem dál již nehledal.
Důvodem, proč řadím tuto pájku k nejlepším, je její resinové jádro samotné. Je to druh tavidla , které NEMUSÍTE odstraňovat po dokončení osazení spojové desky! Čestně! Mám mnoho projektů z doby více než před dvaceti lety, které stále stoprocentně korektně fungují navzdory faktu, že desky stále „plavou“ v původních zbytcích tavidla. Na těchto jednotkách se nikdy nenašly žádné typy koroze nebo jiné druhy poškození, způsobené zbytky tavidla.
Co je naším údělem při čištění desek? Pokud jste již zkoušeli očistit zapájenou desku, tak už víte, jak „špinavá“ práce to může být. Nezáleží na tom jak to děláte, skončíte s rozředěnými zbytky tavidla, roztahanými po celé desce a všech součástkách. Snadno pocítíte lepkavé zbytky úplně na všem. Nestálost součástek a funkčnosti desky je často přímým důsledkem tohoto znečištění.
I když bastlíři zkoušejí čistit desku všemi možnými způsoby, vhodná metoda pro průměrně vybaveného nadšence není prakticky dostupná. Pro řádné čištění jsou potřebné vydatnější chemikálie pro průmyslové použití, ultrazvukové čištění v horké saponátové lázni, důkladný oplach vodou, nějaké to „pečení v troubě“, aby se deska vysušila a nakonec se aplikuje na dokončenou desku ochraná chemikálie aby se zabránilo dalšímu znečištění. pokud nechcete tohle všechno dlat, je čištění desky jen ztráta čau. Takže tavidlo, které je při běžné okolní teplotě neškodné, je pro naše účely nanejvýš vhodné.
Jsou samozřejmě situace, kdy ponechání i takto neaktivního tavidla na desce může přivodit problémy, pokud přijde do styku s citlivými body s extrémně nízkými hodnotami procházejících proudů, kdy svod přes pájecí pastu může být větší než přenášený signál. Trik v těchto situacích spočívá ve spojení pájených vývodů tzv. „ve vzduchu“ nebo se použije pájecí špička v teflonovém izolačním držáku, vyčnívající nad povrch desky. Toto opatření je stoprocentně účinné.
Rychlost nezabíjí
Tak teď už víme jakou pájku a jakou páječku použít, jaká je tedy ta správná FINTA udělat „rychlý“ spoj? Spočívá to v osvojení správné techniky, když používáte „horkou“ páječku. Bude to vyžadovat určitou praxi, než opravdu dosáhnete jisté ryhlosti, zvláště pokud jste si již osvojili špatné návyky při pájení.
Extrémně důležitá je údržba hrotu, když používáme „horkou“ páječku s plochým hrotem tvaru dláta. Jak již bylo uvedeno, hrot musíte udržovat čistý za všech okolností abyste chránili jeho povrch.. Když poprvé použijete nový hrot, během rozehřívání se jej snažte „pocínovat“ kvalitní pájkou v intervalech po několika vteřinách, dokud nedocílíte kompletního „potažení“ hrotu. NEDOPUSŤTE přehřátí hrotu bez jeho ochrany pocínováním!
Teď, když už máte hrot kompleteně pocínovaný, setřeste použitou pájku rychlým pohybem zápěstí. Já mám k tomu účelu na zemi položenou „papírovou desku“ vedle pracovního stolu na zachycení zbytků pájky. Po několika dalších vteřinách aplikujte větší množství pájky na hrot znovu a zbytky opět setřeste. Opakujte tak dlouho, dokud nejste spokojeni s pocínováním hrotu.( Po skončení práce s páječkou znovu pocínujte celý hrot, než ji vypnete.)
Než přiložíte hrot k pájenému místu, musí být řádně očistěn před aplikací čerstvé, nezoxidované pájky. Nejlepší metoda je použít k tomu účelu vlhkou houbičku. Pořiďte si bežnou houbičku k páječkám a než ji navlhčíte, nařízněte jí podélně žiletkou nebo nožíkem. Udělejte tři až čtyři zářezy, ne však skrz, toliko asi do poloviny tloušťky houbičky. Namočte houbičku a vymačkejte z ní přebytečnou vodu.Vložte vlhkou houbu do jejího držáku, který byste měli upevnit na pracovní stůl na obvyklém místě. Vemte rozehřátou páječku s předem pocínovaným hrotem a otřete jeho plochou část toliko protažením zářezy v houbičce, opakujte několikrát, dokud se hrot nebude lesknout.
Setřeste zbytky pájky a tavidla na papírovou podložku a rychle přiložte hrot k pájenému místu. Položte hrot tak, aby byl co nejlepší kontakt mezi oběma pájenými částmi a hrotem a aplikujte pájku přímo na hrot v místě, kde se dotýká spoje.
Zajisté je to proti učebnicovým technikám, které říkají: dávejte pájku na pájený spoj, nikdy ne na hrot páječky! Ano, je to opravdu skvělé, pokud vám nevadí „uvaření“ všeho kolem, než se pájka roztaví. Jak jsem již uvedl, ukážu Vám, jak udělat perfektní spoj rychle, bez toho, že byste něco zničili. Aplikací pájky přímo na hrot v místě, kde se dotýká spoje, se tato okamžitě taví, formuje se „loužička“ roztavené pájky mezi hrotem a spojem. To umožňuje zatékání další pájky, způsobené rychlým smáčením celého spoje. (Mějte na paměti, že ryhlý přenos tepla je to, o co nám jde.)
Když se tak stane, můžete přesunout plnění pájkou na spoj samotný pro jeho kompletní pokrytí, je-li to třeba. Pokud jste vše dělali správně, celý proces trval kolem tří až čtyř vteřin. Možná to bude chtít nějakou praxi,, ale uvidíte, že všechny Vaše spoje budou pokaždé lesklé a hladké!
Což říci na téma studené spoje? Mohou být a stává se to, bývají vždy způsobeny důsledkem oxidace nebo znečistění kovů ve spoji. Pokud nedosáhnete smáčení spoje během asi pěti vteřin, odstavte ohřev a sáhněte po svém osvědčeném nářadí k odsávání pájky. Já preferuji velkou odsávačku, vakuového typu před tzv. odsávacími knoty. Znovu pocínujte hrot, přiložte ke spoji a odsajte pájku, co jste před tím přidali do spoje. Dávejte pozor, nepřehřejte spoj při této operaci!.
Nyní vezměte standardní „retušovací pero“ se skleněnými vlákny (seženeto ho v obchodech s kancelářskými potřebami nebo v RadioShacku) a použijte ho k „oškrabání“ celého kovového povrchu v oblasti pájeného spoje. „Kartáček“ ze skleněných vláken dělá skvělou práci při leštění spoje. Je také užitečný při odstraňování rzi z železných předmětů. Nyní můžete přistoupit ke znovuzapájení spoje; měl by se smáčet snadno. Jen tak mimochodem, moudrá rada je vyčistit každý nevěrohodný kov tímto nástrojem dřív, než se pokusíte aplikovat pájku; zčernalé plochy bez lesku na kontaktech spínačů a na vývodech některých součástek je lépe vyčistit předem.
Tak, tady to máte: rychlé a perfektní pájené spoje. Zní to hezky, že ano? Vím, že většina z Vás pravděpodobně nebude souhlasit s mými metodami, ale DĚLAJÍ svou práci dobře! Proč nenažhavit Vaši starou páječku a nezkusit to. S trochou praxe můžete mít také perfektně zapájeno za pět vteřin.